söndag 8 december 2013

Självförsvar och Mental Träning.

6 kvinnor i åldrar från 20 till 60 år deltog i kursen förra söndagen 1;a advent, 4 timmar med Mental Träning och Självförsvar.

Första timmen handlade om "tankeprocesser-beteende-paradigm", trygghetszoner och hur "det blir som jag tänker" allt detta går ju att applicera på alla situationer i livet men nu vinklade jag förstås lite extra mot temat självförsvar. Att förmågan att försvara sig mot en angripare är starkt beroende på hur jag tänker innerst inne är väl kontentan av budskapet.

Sen blev det träning i det lite mer defensiva, våldsnivå 1 och 2, dvs. greppbrytning täckningar och blockeringar, mycket av detta som jag jobbar med inom vården där angriparen oftast inte har ett syfte att skada utan agerar impulsivt. Detta är ett stort område med oändliga varianter på angrepp så jag försöker hålla det till grundläggande principer.

Nästa pass blev det mer teori men nu mer direkt applicerat på självförsvar, angreppspunkter, distraktionsteknik, motvalls kärring och annat.

Sista passet höjde jag tempot en aning och nu gällde det att hitta Power! att kunna skapa rörelseenergi i explosiva rörelser med syfte att orsaka skada och smärta. Detta gäller nivå 3 när du inte har något annat val än att ta till VÅLD.

"Våld är sällan lösningen på ett problem men när våld är lösningen är det den enda lösningen"

Den här biten är ju oundvikligen kopplad till fysik och i vilken form man är i, många har svårt att utföra en rörelse som skapar tillräcklig energi och det är nog en bra idé att kanske lägga lite träningstid på det.

Nu ska man ju inte behöva kunna slå sönder betongblock för att kunna försvara sig, det är ju därför vi lär oss lite anatomi och förstår var människokroppens svaga punkter sitter.

Totalt sätt kändes det som att alla var nöjda, och jag vet ju att förmågan hos samtliga förbättrades men jag planerar att starta upp ett träningspass på en timme i veckan för de som vill träna mer på det fysiska.

Dessutom kommer jag att köra fler omgångar av denna kurs i vår.

MIND...Your Life, protect yourself at all times!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar