tisdag 17 mars 2009

Kostsamma Kostråd

Nyligen hörde jag på nyheterna om en ny vetenskaplig studie som
återigen bevisat det självklara, nämligen att vår vikt beror på hur
många kalorier vi stoppar i oss och hur många vi förbrukar.
 
Alltså input vs.output om vi ska halka in på styrteknik igen;)
 
Det som nu var "bevisat" var att kroppen inte gör nån som helst skillnad
på om dessa kalorier härstammar från fett, kolhydrater eller proteiner.
 
Är det nån som på allvar tror att detta nu är spiken i kistan för alla GI
& Atkins-profeter, eller alla andra "mirakel-dieter" som av nån konstig
anledning alltid "upptäcks" på våren och försommaren.
 
Skulle inte tro det!
 
Vi människor älskar helt enkelt att bli blåsta, alla idiotiska dieter, spel
och lotterier lever på detta och får oss att kollektivt betala miljarder årligen.
 
Kan dessa pengar möjligen användas smartare?
 
Själv äter jag det som jag mår bra av och det som ger mig energi att
träna, om jag börjar gå upp så lägger jag ett par extra kilometer på
löprundorna, styr o reglerteknik igen, svårt o komma ifrån men sanningen
är oftast mycket enkel.
 
De gamla hederliga kostråden om en sund balans mellan fett, kolhydrater
och proteiner regerar fortfarande, det finns inga "mirakelkurer".
 
Du är inte vad du äter, Du är summan av vad du ÄTER och vad du GÖR!
 
Klart som korvspad eller??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar