måndag 28 september 2009

Mental kontra Fysisk Träning

Nyligen läste jag en e-bok med den förpliktande titeln
"Hyper Advanced Training System", marknadsföringen hävdar att boken
"avslöjar" fantastiska träningsmetoder som  utvecklades och
användes av Bruce Lee.
 
Internet är ju som bekant nerlusat med såna här Fantastiska erbjudanden som
oftast innebär att någon har kommit över utgångna rättigheter till gamla
böcker och försöker tjäna pengar genom att hypa innehållet och kränga det
som e-books, ibland till rena fantasipriser.
 
Jag är ju alldeles för nyfiken för att låta bli och när priset är någorlunda rimligt köper
jag en och annan med ursäkten att jag kan ju inte veta att det är skräp om jag inte
testar. Allt är ju faktiskt inte skräp även om det mesta är mediokert och överprisat.
 
Själva träningstipsen i den här var ju heller inte mycket att komma med om man
ska leva upp till titeln. Gammal skåpmat med torftiga teckningar som illustration.
Däremot fanns det en hel del intressant om mental träning bl.a. lite bakgrund.
Under 70 och 80talets olympiader dominerade Sovjetiska idrottare totalt och
man talade om det "Ryska undret". Misstankar om doping spreds och en hel
del sånt avslöjades, men en viktig faktor var att dom var först med att införa
Mental Träning på ett systematiskt sätt.
 
Enligt boken så genomfördes en undersökning 1993 med följande förutsättningar;
en grupp någorlunda likvärdiga idrottare delades in i 5 grupper;
 
Grupp 1: 100% Fysisk träning
Grupp 2: 75% Fysisk, 25% Mental träning 
Grupp 3: 50% Fysisk, 50% Mental träning
Grupp 4: 25% Fysisk, 75% Mental träning
Grupp 5: 100% Mental träning
 
Sedan genomfördes en mängd tävlingsmoment med följande resultat;
 
1:a Grupp 3
2:a Grupp 4
3:a Grupp 2
4:a Grupp 5
5:a Grupp 1
 
Boken säger inget om vilken tidsperiod det gällde men självklart är att
det handlade om idrottare som redan hade nått en bra nivå i sin idrottsgren.
Det måste självklart finnas en fysisk grundstatus efter de krav som
respektive idrott kräver.
 
Jag har sett den här typen av uträkningar förr men vet inte hur mycket "vetenskaplig"
trovärdighet de har men man behöver ju inte heller veta det för att förstå
att det mentala tillståndet spelar en enorm roll i all form av idrott, och i all annan
mänsklig verksamhet för den delen.
 
För mig som tränar Karate är det ju dessutom fullständigt omöjligt att köra
100% Fysisk träning, ska man lämna hjärnan hemma då? hård fys med focus
och fighting spirit är lika mycket mentalt som fysiskt för mig.
 
Grundtekniker och Kata förutsätter att man mentalt lever sig in i sina rörelser
och i sin fantasi "ser" ett resultat av det man gör. Detta är det tyvärr många
glömmer bort och resultatet blir därefter.
 
Nu menas ju i detta sammanhang "Mental Träning" som bedrivs i det sk
Alpha-stadiet, när hjärnvågorna går ner på en lägre frekvens och man är
helt avslappnad. Man kan använda olika metoder ex meditation för att
hamna där och sedan "programmera" hjärna med bilder av det man vill uppnå.
 
Jag har ingen aning om jag är i Alpha-stadiet eller inte när jag springer men
ofta när jag springer lite längre i skogen upplever jag att jag går in i nån typ
av meditativt tillstånd där tid och rum upphör. Jag har ett system där jag
upprepar fraser för mig själv (ibland högt) ex. om jag har känt mig lite krasslig
så kör jag med "Jag är Frisk-Jag är Stark" . Själva upprepningen i sig tror jag
bidrar till att jag hamnar i rätt tillstånd och jag är övertygad om att jag har
övervunnit många "baciller" på detta sätt.
 
Milen i skogen ger mig alltså en dryg timmas Kondition och Mental träning.
 
 
MIND.....Your Life
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar