onsdag 13 januari 2010

Träna Utomhus på Vintern




Alltså jag gillar inte kyla och snö i allmänhet men jag älskar
att träna utomhus, men när termometern kryper ner mot -20
är det lite frestande att ge upp och åka ner till gymet för den
där extra fysen.

Men nu tycker jag inte om att ge mig för vädrets makter så jag
kör ca. 3-4 pass i veckan oavsett temperatur och det är en riktig
kick kan jag lova.

Så här kommer några tips; dubbla underställ, vindtäta brallor,
4-5 lager med tröjor, vindtät jacka och en riktigt tjock tröja
utanpå den. Ett problem är att hålla fötterna varma, man får ju
inte i så tjocka sockar i löpardojorna, så mina dojor står hela tiden
på ett varmt element.

Materialet i sulorna har väldigt dålig värmeledningsförmåga så
dom håller sig varma ett bra tag.

Dubbar är nödvändigt och finns i sporthandeln för ca 200:- håller
i 2 vintrar för mig. Sen kommer den kanske viktigaste detaljen,
luftvärmaren, en smart lösning bestående av en mask med ett
metallgaller som värms upp av utandningsluften och värmer upp
inandningsluften, gör ca 20 graders skillnad!

Över masken drar jag en gammal "benvärmare" som håller den
på plats och isolerar metallen. Dubbla mössor på det och jag är redo
att utmana Kung Bore.Nu ser jag ju ut som en mumie ur en skräckfilm
och barn tittar konstigt på mig när jag kommer lufsande.

Jag startar oftast med en löprunda på ca 7km, mestadels trottoarer
och cykelvägar som är hyfsat plogade. Det är en väldigt speciell känsla
att jogga fram i knarrade snö och frostvita träd utan att frysa
eller halka, man blir faktiskt lite lyrisk;) måste upplevas.

Väl hemma igen väntar mitt fantastiskt avancerade trädgårdsgym,
så jag brukar börja med att sopa snön från lastbilsdäcket och ta fram
storsläggan.100-500 slag i ett svep beroende på dagsformen, här
snackar vi kondition & styrka, satans effektivt!

Sen följer olika kombinationer av frivändningar med stöt, Kettlebells,
armhävningar, knäböj o annat, lite tunga saker ska man alltid ha
liggande i trädgården. Sen tar jag en match med säcken som har blivit
stenhård i kylan (troligvis kommit fukt i den), en rejäl stretch på det
och det känns inte som att en enda liten muskel sluppit undan;)

Alltihop tar ca 1,5 tim, detta är CrossFit på riktigt! rekommenderas VARMT.



MIND.....Your Life

1 kommentar:

  1. Imponerade Mats, men mest skrämmande måste jag också erkänna... Vilken prestation!!!

    Kaninqvist säger att du vill ha samarbete, och genast blev jag kallsvettig, tänker du släpa med mig på ett sånt pass??? :) Hör av dig!
    Hälsningar Antonius

    SvaraRadera