fredag 16 juli 2010

Har du hamnat i en Svacka?

Tycker du att livet suger, att allt är uppför, inget blir som du tänker, är du fysiskt, emotionellt och psykiskt slutkörd?

Grattis då har du hamnat i en svacka, och det är ett helt normalt tillstånd som drabbar de flesta nån gång ibland och jag är inget undantag. Däremot har jag märkt att jag skiljer mig från de flesta på så sätt att jag aldrig letar efter orsaker och lösningar någon annanstans än i mitt eget sinne, för jag vet att det är där och endast där jag kan hitta dem.

Det är inte skillnader på Problem som avgör hur det går för oss i livet, det är skillnader i hur vi Reagerar på problemen och hur vi reagerar beror på hur vi Tänker.

Detta är naturligtvis svårt att inse när man är längst nere i svackan, kanske drabbad av sorg, sjukdom eller helt enkelt bara deprimerad. Men förr eller senare måste vi fatta beslutet att antingen börja gå uppför den långa trappan eller gå under, och när vi slutligen kommit upp så är det lätt att inse att det faktiskt var beslutet att ta det första steget som gjorde att vi kom upp.

En av mina favoritinspiratörer, Tim Storey uttrycker det så här "Sometimes you have to be Left in order to get Right". Left i detta sammanhang står för; övergiven, utfryst, förnekad, arbetslös, hemlös och liknande, alltså själva känslan av allt som är fel i livet. Right är naturligtvis motsatsen; när allt flyter och jag lyckas med allt jag företar mig och livet leker. Men en människa som aldrig varit "left" och har haft flyt och medgång hela livet kommer att knäckas av minsta motgång, för det är när vi är "left" som vår styrka och karaktär sätt på prov och ju fler trappor vi går uppför desto starkare blir vi.

Och hur kan vi veta vad som verkligen är Right om vi aldrig varit Left? Om du som jag älskar att träna är det lätt att se denna metafor, eller hur? Så nästa gång du hamnar där, se det bara som en ypperlig chans att få ett riktigt "dyngpass" som kommer att bygga upp dig till en ännu starkare människa. Fysisk träning handlar ju om att utsätta våra muskler för motstånd, utan motstånd-ingen utveckling, samma sak gäller vår mentala styrka och karaktär, det är lätt att se när man träffar människor som har tagit sig igenom svåra situationer och upplevelser.

Men ibland är det faktiskt så att vi helt enkelt måste stanna där i svackan en period för att komma till insikt om att vi faktiskt är där, vila en stund för att så småningom börja se oss omkring efter den där trappan, och den kan du bara finna inuti ditt eget sinne. Människor som vill "hjälpa" utan att få dig att inse detta gör dig en björntjänst.


"Sometimes you have to be Left in order to get Right"

MIND...Your Life!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar