onsdag 3 juni 2009

Den mentala Switchen.

Kristihimmesfärdshelgen tillbringade jag i Schweiz för att
coacha 3 av "mina" ungdomar (Cissi,Martin & Alex) i deras
första internationella fullkontakt-tävling.
 
Fullkontakt är en helt annan "ballgame" än poängfighting,
här ser man sällan någon avvaktande fighting utan båda
attackerar för fullt för att avgöra så snabbt som möjligt,
förhoppningsvis utan att dra på sig skador.
 
På såna här evenemang är det alltid lång och nervös väntan
innan man kommer upp på mattan och jag var lite orolig för
om de skulle klara trycket.
 
Glädjande nog var min oro obefogad, alla tre visade sig ha
"den", den mentala switchen.
I mina självförsvarskurser pratar jag mycket om förmågan
att koppla in din inre styrka och slå på aggresiviteten.
 
Rent mentalt är fullkontakt så nära du kan komma en "riktig"
våldssituation under någorlunda säkra former, det är i princip
tekniker och mål som är reglerat plus att det faktiskt finns en
domare som kan rädda dig om du blir nedslagen.
 
Det härliga med Kyokushin är att vi på ett bra sätt tränar kontrollen
över den här switchen, både att kunna slå på 110% aggresivitet när
det behövs, men också att kunna stänga av när det är över.
 
Cissi, som imponerar allra mest har full koll på det här, före matcherna
är hon en helt vanlig, flamsig tonårsbrud (ursäkta Cissi;) men när
startsignalen går blir hon som Hulken, en fightingmaskin som får dom
flesta vuxna karlar att backa. Direkt efter slutsignalen (och segern oftast)
är hon precis som vanligt igen.
 
Nu är ju den här Switchen inte bara användbar i fighting/våldssammanhang
utan i allt vi gör i livet, ett jobb, projekt, träning, eller vad som helst som
du VILL göra, slå på Switchen och "Just Do It", ge dig hän och få det gjort.
 
När du sen är klar kan du lugnt stänga av den ett tag och fundera på nästa
steg, när du bestämt det slår du på den igen och "no worries" du fixar det.
 
Ett reportage från Schweiz finns här http://mjolbybudo.blog.com/5098977/
 
 
Switch On......Your Mind
 
 

1 kommentar:

  1. Jag känner igen den där switchen. Tyvärr sitter den så djäkla långt borta så jag inte når den. Förr satt den i magtrakten.

    SvaraRadera