torsdag 18 juni 2009

Mental Träning med barn.

Ett lokalt fotbollslag har anlitat mig för att köra mental träning
och motivation med ett juniorlag (ett spann fr.8-12år).
Problemet är att de "lärt sig att förlora" och går in i matcherna
med inställningen "vi förlorar ju jämnt", ett tankemönster jag
känner igen väl och som kan vara svårt att bryta.
 
Barn är ju och skall få vara Barn så lite försiktigt försöker jag
smyga in det där med att "Det Blir som Jag Tänker" iaf. i
fotbollsmatchen. När man är barn har man ju faktiskt föräldrar
vars tankar styr över ens liv betydligt mer än dom egna tankarna.
 
Undrar hur många föräldrar som förstår och begrundar detta?
 
Oftast när jag pratar med barn blir jag förvånad över hur lätt
dom hakar på och förstår väldigt "vuxna" ämnen. Vi har träffats
3ggr och pratat om saker som;
 
Självbild, Kampinställning,Respekt,Omdöme,Värderingar mm.
 
Ni som hört min föreläsning "Motorseglaren" känner igen det,
vi bygger ett starkt SKROV innan vi sjösätter båten, och det här
med metaforer verkar barn vara väldigt öppna för.
Och visst är det mycket lättare att  komma ihåg ord om vi kopplar
bilder till dom.
 
Just när jag skriver dessa rader spelar webbradion Olle Adolfssons
fantastiska "Det gåtfulla folket", "Barn är ett Folk och dom bor i ett
främmande Land", alla som har med barn att göra borde verkligen
lyssna ofta på den, en sann skatt.
 
Det underliga är att jag bytte kanal precis innan jag började skriva
det här inlägget. "God works in mysterios ways" kanske.
 
Vi ska träffas igen efter ett litet sommaruppehåll och kolla om
skrovet är starkt nog så vi kan bygga resten av båten.
 
Trevlig Sommar alla Barn och kom ihåg;
 
"Quitters never win, Winners never quitt"
"Så länge jag fortsätter kämpa har jag inte förlorat"
"It ain´t Over until I Win!"
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar