tisdag 24 november 2009

Hur springer du?




Av en ren slump hamnade jag på en hemsida om löpteknik och det slog mig att jag har nog inte funderat särskilt mycket på det dom senaste 10 åren, jag har bara dragit på mig dojorna och sprungit. Och när jag för länge sen jobbade med tekniken fokuserade jag på att "sträcka ut" och få ett längre steg, resultatet blir naturligtvis att man landar på hälen och det är ju så dom flesta springer, eller hur?

För ännu längre sen sprang jag ofta barfota (spåren här var täckta med sågspån på den tiden) och när man springer barfota vill man knappast landa på hälen, tänk bara på när du går från badstranden över en grusplan. Våra fötter är ju faktiskt konstruerade för löpning utan skor.

Denna metod kallas POSE och bygger på att allt handlar om att förstå grundläggande Poser, och Dr. Romanov drar faktiskt paraleller till Karate. Vi som tränar Karate vet ju hur mycket vi tjatar om grundpositioner. Grundprincipen är att landa på framfoten med foten rakt under kroppen, dra upp bakre benet och springa en aning framåtlutad. Du förbrukar då mindre energi och belastar knän och höfter betydligt mindre.

Det som verkligen övertygade mig om att det verkligen låg något i detta var förklaringen att varje gång du sätter i hälen så bromsar du, och visst är det så vi gör när vi bromsar, det är ju ett gammalt uttryck att "sätta i hälarna".

Så igår bestämde jag mig för att testa, 7km asfalt så jag kunde fokusera på tekniken och efter en km kändes det helt naturligt. Tiden blev ungefär som vanligt men jag kände mig faktiskt mindre trött. Jag har ju till och från haft lite problem med en hälsena så först tänkte jag att detta borde belasta hälsenorna mer men jag har inga känningar idag, bara lite skön känsla i vaderna. Jag ska defintivt fortsätta utvärdera detta (och slipa på tekniken).

Så om du älskar att löpa men har problem med knän, hälsenor mm. så rekommenderar jag att du studerar på denna sajt, och testar.




MIND.... Your Running

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar