onsdag 16 december 2009

Heder, Ära och Värdighet.




"You must understand the difference between a culture of
honour and a culture of dignity. A culture of honour says
leave no insult unchallenged, a culture of dignity says leave
no insult acknowledged"

Detta citat hittade jag i en artikel med rubriken
"Self-Defence? no this is Murder" i The Times.
Bakgrunden var att reportern hade deltagit i ett
självförsvars-seminarium med amerikanen
ett antal seminarier i Storbrittanien i höstas.
Detta hade föregåtts av en mängd upprörda artiklar
pga Tims ytterst rättframma och"brutala"
sätt att undervisa självförsvar.

Själv har jag stor respekt för TFT och Tim även om jag
inte håller med om allt i hans budskap, men budskapet
är väldigt tydligt, det handlar ENBART om att försvara
sig mot brutalt våld med BRUTALT VÅLD när det inte
finns NÅGON ANNAN VALMÖJLIGHET!
Alltså asocialtvåld av typen direkt överfall nivå 3.

Det märkliga är att trots att Tim är ytterst noggrann med
att förklara detta så blir han ständigt missförstådd, det är
på nåt sätt som om människor vill missförstå, kanske är det
en skyddsfunktion för att man inte kan tänka på
den yttersta konsekvensen av att försvara sitt liv.

Jag har samma erfarenheter när jag håller kurser,
MIND-konceptet innehåller ju dock flera nivåer av försvar,
Tim Larkin hävdar ju att du alltid kan undvika
"sociala" våldssituationer och därför bara behöver träna för
"worst scenario". Jag jobbar ju mycket med vårdpersonal och
andra yrkesgrupper som ofta blir utsatta för en "lägre nivå"
av våld och riktigt så enkelt är det ju inte, ibland behövs
faktiskt ett mer "lindrigt" försvar. Ungdomar blir likaså ibland
utsatta för misshandel som är mer i det sociala
spectrat, även om det kanske går att springa från
platsen är det inte alltid så lätt.

Så länge som jag håller mig på nivå 1-2 är alla med men när
vi kommer in på nivå 3 som är TFT systemets enda nivå så
märker jag denna blockering, "så kan man väl inte göra" är en
vanlig kommentar. Detta är naturligtvis helt förståeligt och
på sätt och vis en bra sak.

Problemet är att knivmördare, våldtäktsmän och andra
psykopater helt saknar denna blockering, och att det därför finns
en bra anledning att lära sig hur man inte bara "försvarar" sig,
utan hur man faktiskt skadar en människa eller
"shut down a human being" som Tim uttrycker det.

Så det roliga med det översta citatet som här användes som
argument mot att lära sig självförsvar är ju att det lika gärna
kunde vara hämtat från TFT sidan.

Bråk om Heder och Ära är 100% i det sociala spectrat som
vi i princip alltid kan undvika, men genom att träna självförsvar
och veta att man kan försvara sig blir det mycket enklare att behålla
sin Värdighet och gå därifrån.

Men varken Heder, Ära eller Värdighet betyder ett jota när du
blir överfallen av en knivmördare på en mörk cykelväg.
Överlevnad är det enda som räknas då.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar