onsdag 30 november 2011

Har du Tur och Talang?

Det senaste året har jag haft lite fullt upp med konsultuppdrag inom andra områden och kommit lite ur spår med MIND-konceptet men nu tar jag nya tag med ny webbsida på www.mindyoulife.se och ny marknadsföringskampanj riktad till företag har kört igång under hösten.

Beträffande bloggen så var det aldrig min mening att skriva en "följ mitt liv-blogg" med dagliga inlägg. Tanken var istället att ha en samlingsplats för lite djupare tankar kring det som MIND-konceptet handlar om än vad som finns på hemsidan, och att inläggen ska kunna läsas när som helst och inte ha nåt bäst före datum, men det är klart att över ett år mellan inläggen är ju rätt kass;)

Nåväl, till dagens fundering, det kryllar ju numer av Talangtävlingar av alla de slag på TV och då och då hör jag det snackas om vilken Tur den och den hade som kom med eller vidare osv.

Jag hade en diskussion med min son för ett tag sen om det där med olika Talanger och han sa nåt väldigt klokt som fastnade i mitt huvud "det finns ingen Talang-det finns bara Intresse". Detta är ju fullständigt sant, det man intresserar sig för ägnar man mycket tid åt och det man ägnar mycket tid åt blir man bra på, man "får" till slut en Talang.

Alla dessa "talanger" som vi ser på TV har helt enkelt intresserat sig för nåt och för det mesta ägnat 1 000tals timmar åt detta. När de sedan lyckas komma nånstans med sin "talang" säger andra runtomkring "vilken TUR".

Den bästa definition på TUR som jag hört är;
"När förberedelse möter tillfälle=TUR"

De flesta människor lever dessvärre i villfarelsen att turen kan komma utan förberedelse och alla spel och lotterier lever gott på denna villfarelse.

Ingemar Stenmark blev en gång intervjuad efter en av hans otaliga segrar med några 100dels sekunder när intervjuaren sa "där hade du allt en himla TUR Ingemar"

Ingemar svarade "Ja o de konstiga är att ju mer ja tränar-ju mer tur har ja"

Så om du har ett INTRESSE och ägnar mer TID åt det så får du både TUR och TALANG, men det kommer kanske inte i morgon eller kanske inte nästa år, men det kommer garanterat till den som har uthållighet och vilja och det gör inte lottvinsten.

"Anything you could ever want or be you allready have and are"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar