måndag 12 december 2011

What makes You come alive?


"Ask not what the world needs. Ask what makes you come alive....
..then go do it.

Because what the world needs is people who have com alive."

Howard Thurman


Jag satt och bläddrade i en app med motivationscitat som jag har i min smartphone och det här fastnade i minnet och fick igång en massa funderingar. Visst är det solklart sant när man läser det men det är väl inte vad de flesta människor får lära sig, iaf inte i skolan.

Det är väl snarare regel än undantag att man utgår ifrån den första frågan "what the world needs?", när jag gick en företagsledarutbildning på 90-talet var det marknads/konkurrensanalyser osv medans den andra frågan "what makes you come alive?"
i princip inte berördes.

När man väljer utbildning ska man först kolla i kristallkulan hur behovet av dessa tjänster ser ut när man är färdigutbildad, vilket inte alltid stämmer när man väl kommer dit.

På säljutbildningar har jag lärt mig att alltid lyssna på kundens behov och försöka förstå hans/hennes värderingar, attityd och livsstil men här börjar man komma in på den andra frågan. För om du känner att säljjobbet är i motsatsförhållande till "what makes you come alive" kommer du ha svårt att lyckas, framgångsrika säljare får en kick av varje sälj.

Nu började jag scanna mitt medvetande för att ta reda på vad som får mig att "come alive". När jag för ganska exakt 11år sen hoppade av en "trygg" anställning för att på olika sätt försörja mig på mitt eget MIND, så var det ju i högsta grad relaterat till detta.

Jag inser mer och mer att det är just den där "come alive" faktorn som varit den egentliga drivkraften hela tiden. Jag vet att jag har sagt många ggr till min sambo att jag aldrig känner mig så levande som när jag håller mina härliga Kyokushinpass men samma känsla infinner sig när jag håller alla mina Föredrag och Kurser och andra typer av Träningspass.

Tiden försvinner och jag känner mig liksom ett med universum och jag är helt övertygad om att det är den känslan som är meningen med livet.

Samma känsla kan jag även få i en kreativ process om jag jobbar med nåt produktutveckling/automationsprojekt, vid datorn eller vid full fart med svarvar och fräsar, det kallas ibland för "flow" och den känslan kan bara upplevas, inte förklaras.

Inom Budon och Karaten är ju detta också en viktig ingrediens, begreppet "Sanchin" står ju för ett förhöjt medvetandetillstånd, man är fri från hindrande tankar och bara är i nuet samtidigt som man har tillgång till alla sina kunskaper och erfarenheter.

Ibland när jag inte är vaksam smyger det in en giftig tanke som kallas tvivel, "finns det nåt behov?"men när jag kontemplerade på detta citat blev jag fullständigt övertygad att forsätta på den inslagna vägen, jag vet ju att alla behöver MIND-konceptet!

Det kan hjälpa andra att satsa på det som "makes You come Alive"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar