tisdag 16 april 2019

Att träna efter 60.

Sen jag fyllde 60 för ett halvår sen har jag känt att kroppen inte riktigt hänger med, det är  liksom att jag har en sån där bromsfallskärm konstant.

Eller är det en mental broms? Osäker på det, hursomhelst så är veckorna i Dojon rätt lika, jag kör för det mesta mina 5 pass, skillnaden är att mitt eget fysiska deltagande sjunker till ett snitt på 20-60% sällan 100 men det händer ju ibland och då blir det segt att röra sig de närmaste dagarna ;)

Men jag försöker ändå att på nåt sätt hitta nån balans mellan en Kyokushin Boneheadhjärna och en åldrande kropp, några saker som jag valt bort ;

Löpturer längre än 5 km, älskar att springa mtb-milen på sommaren men det sliter som fan på knän och hälsenor, jag är ju förfan en vattenbuffel och knappast en gasell ;)

Tung bänkpress, många år sen jag valde bort den, ett bra sätt att förstöra axlarna, (varför ska man ligga på en bänk och träna)

Tunga knäböj. mitt djävla ego lägger på tills diskbråcket är ett faktum.

Hård Sparring. blåmärken sitter kvar i veckor, ok att jag gillar det men det är ju inte som att jag tänker ställa upp i SM (om ingen anordnar ett sånt för +60 förstås ;)

Vad jag väljer som fortfarande känns välgörande;

Korta intensiva pass med maxpuls typ tabata.

Alla former av "bodyweight training" , handstands, hindu pushups, hindu squats, Burpees, bryggan mm. Men även kettlebells (man tränar med ballistisk energi vilket är kanon)

Kihon och Kata är den självklara grunden , och det är här som allting faller på plats, här finns allt, ballistisk, statisk, dynamisk och explosiv träning. Och det kan man troligtvis hålla på med hela livet.

Mitt mål är att sluta plåga livet ur mig och hitta nån form av balans mellan en 60 årig kropp och ett 30 årigt pannben.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar