onsdag 4 februari 2009

Är du för gammal?

För ett par veckor sen åkte jag till Stockholm med ett
par kollegor i investeringsklubben (läs mer under fliken
"investeringar" på hemsidan)

På hemvägen kom vi in på ämnet övervikt, dålig form o.s.v.
En av kollegorna som är en bit över 60 beklagade sig över
att han började bli fet, i själva verket är han ganska smal
men med en begynnande kulmage.

- Det är ju inget stort problem, du behöver kanske lite träning
föreslog jag.

- Jag kan väl inte träna, jag är för gammal och jag vill inte
gå på nåt sånt där djävla gym.

- Du behöver inte gå på nåt gym, allt du behöver är dig själv
och ett par kvadratmeter ledig golvyta, har du det?

- Jo då, men när jag va ung och spelade fotboll hade jag såna
benmuskler att jag knappt fick på mig brallorna, men i min ålder
är det ingen idé, det funkar inte.

- OK, prova då, gör lite enkla övningar 3-4 ggr i veckan
(jag beskrev några enkla kroppsövningar för hela kroppen)
så får du se att kroppen funkar än.

- Så du menar att om jag gör det så kommer jag få muskler?
(påfallande skeptisk)

- japp.

Såna här konversationer är väldigt vanliga och det är 2 tydliga
paradigm som råder.

1. Jag är för gammal. Det roliga med detta är att det varierar,
en del är "för gamla" vid 35, en del vid 70, en del vid 25!!

2. För att komma i form måste man gå på ett Gym.
Suck, denna är för komisk, men men måste berömma gym o fitness-
branschen för ett lysande PR-jobb. Det verkar som man har lyckats
slå i stora delar av befolkningen denna "sanning".

Eftersom jag tränat i 35 år och driver en Karateklubb händer
det väldigt ofta att jag träffar "gamla" medlemmar som slutat
av olika anledningar. Med lite variationer brukar det låta,
"det va ju skitbra träning, jag önskar att jag hade fortsatt
men nu är det kört, jag är för gammal"

Dessa personer är ofta 10-15 år yngre än mig;)

Oftast är det naturligvis bara ursäkter för att inte förändra
nåt i sitt liv, jag är; för gammal, för stel, för otränad (ändå den skönaste)

Ingen är för gammal, stel eller otränad för att göra något för att förbättra
sitt tillstånd, kroppen har ingen "deadline" för träning, tvärtom, den behöver
det, hela livet.

Ingen kan göra allt men alla kan göra något och du behöver inget Gym eller
en massa idiotiska TV-shopsprylar för att komma i toppform.

Är det så att när man blir gammal får man lägga av med sina tdigare
aktiviteter. Eller är det så att man blir gammal när man lägger av
med sina tidigare aktiviteter.

Fundera på det;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar