onsdag 11 februari 2009

Rädslan kontra Risken för våld.

Nästan dagligen matas vi med nyheter om Våld och hur samhället
blir allt våldsammare. Om det verkligen är så vet jag inte, kanske
är det bara så att vi får mer och mer information om allt som händer
omkring oss.

All denna information ökar naturligtvis folks Rädsla för att bli utsatta
för våldsbrott, precis som information om sjukdomar ökar oron
över att bli sjuk.

Rädslan har dock väldigt lite samband med den faktiska Risken.

Undersökningar visar att dom som är mest rädda är de äldre,
men den överlägset största gruppen som råkar illa ut är yngre män.

Om jag ständigt är rädd för att bli sjuk ökar troligtvis Risken att jag
blir det, men om jag är överdrivet rädd för att bli utsatt för våld är
Risken att det hämmar mitt liv på så sätt att jag undviker att gå ut.

Och om jag går ut kan min Rädsla faktiskt bidra till att jag blir
utsatt genom att mitt beteende och kroppsspråk avslöjar min Rädsla.

Rädslan blir då ett större problem än Risken.

Att minska Rädslan är kanske det viktigaste syftet med
att gå en kurs i Självförsvar.

Dom flesta människor blir trots allt aldrig utsatta för Våld.

I MIND-kurserna jobbar vi med att förstå Mentala och Fysiska
PRINCIPER. Om jag förstår mer av dessa principer inser jag
att jag kan UNDVIKA onödiga situationer och även HUR jag
kan försvara mig med brutalt VÅLD när det faktiskt är NÖDVÄNDIGT.

Oavsett Risken (som är oförutsägbar) kan jag minska
Rädslan och känna större trygghet i mig Själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar