torsdag 5 februari 2009

Återfall på gymet

I går kväll fick jag ett ryck och körde ett pass på gymet,
mest för att det var så förbaskat råkallt ute och jag har
vart ute och tränat 2dar i rad.
 
En snabb koll i dagböckerna visade att det va 2år sen sist!
 
Ok, 5 min uppvärmning i hårt tempo på roddmaskinen,
en av få maskiner som jag faktiskt gillar. Den har naturligtvis
en sån där rolig liten display som man gärna vill få upp i så höga
siffror som möjligt;)
 
På med lite tunga basövningar, benpress, bänkpress och ryggdrag,
här körde jag pyramidsets upp till 75-85% max, mest för att känna
efter hur mycket jag "tappat".
 
Resten blev fria vikter, hantelcurl, frivändningar med stång, shrugs
och lite annat, isolationsövningar, "gynekologstolar" och annat trams
struntar jag i.
 
Högt tempo och involvera hela kroppen är min melodi, kondition, balans
och kroppskontroll blir då bonuseffekter. Allstå funktionell träning för en
kropp som kan fungera till kampsport.
 
Jag har ju dom senaste åren drivit lite med gymnissar och promotat
kroppsviktsövningar i första hand och jag står fortfarande fast vid
det men visst kan det va gött o hiva lite järnskrot ibland.
Skaderisken är dock rätt stor och jag ser många unga killar som
lägger på allt för tungt och gör helt fel rörelser.
Rygg och axlar är väldigt lätt att paja med vikter.
 
Ok, hur känns det idag då? jo lite stel i vissa delar men inget
allvarligt. Jag hade kanske tappat 10% i maxstyrka men det beror
nog mest på ovana att hantera vikterna.
 
Jag fick ett kvitto på att alla former av knäböj, pushups, burpees och
annat som vi kör på Karaten gör jobbet minst lika bra och konditions-
mässigt är det sjuhelvetes mycket effektivare.
 
Gymträning bör vara och är ett bra komplement till annan träning,
problemet är att många kör gymträning som sin enda träningsform.
 
En muskel i taget, tunga vikter och minimalt med stretching skapar
stela muskler och ger inget för balans och koordination, alltså många
av dessa muskelknippen är helt odugliga till både arbete och idrott.
Men det kan ju se bra ut på stranden, om det är målet så OK för mig.
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar