tisdag 29 oktober 2013

Träning av barn med "speciella behov"

Sedan 2010 har jag kört träningsgrupper i projektform med barn som har "speciella behov" som det heter nuförtiden, och det tycker jag är bra. Förr hade man ju sagt "barn med speciella problem" vilket ju är en mer negativ tolkning.

Det har varit väldigt lyckat här i Mjölby och en stor del av varje grupp har återkommit varje säsong, 10 veckor på vårterminen och 10 v. på höstterminen. Nu försöker vi dra igång samma koncept i Motala men det har varit svårt att få ut budskapet, så om ni har kontakter där får ni gärna höra av er.

Detta sker genom Mjölby Budoklubb i samarbete med Östergötlands Idrottsförbund, skolsköterskor och habilitering, de flesta kommer genom sk. FAR (fysisk aktivitet på recept) men det är inget krav.

Verksamheten vänder sig till barn/ungdomar som av olika anledningar inte hittat någon idrottsaktivitet som tilltalar dem, eller så har ingen tyckt att de passar in i verksamheten. Fokus är Budoinspirerad fysträning baserad på kroppsviktsbaserad funktionell träning.

Vi ägnar mycket tid åt kroppsförståelse, andning, koordination och rörlighet, vi har dessutom väldigt kul och stämningen är lite mer uppsluppen än den traditionella Karateträningen.

Många härliga karaktärer har jag lärt känna tack vare denna verksamhet och jag hoppas de lärt känna mig. I början hade jag lite svårt att släppa lite på striktheten och diciplinen men jag har jobbat på det, och nu känner jag att jag har ett koncept som funkar både för mig och för barnen/ungdomarna.

Faktum är att när vi "leker" att vi kan Karate och kör Kihon med full Kiai är det alltid passets höjdpunkt. För mig har det gett många nya perspektiv på det jag ägnat mig åt i 40år, jag har mer o mer förstått att det gamla traditionella träningssättet faktiskt innehåller fördelar för de som är svagast och har det svårast att hänga med.

Karate och Budo är inte i första hand en idrott där du ska bli bäst och vinna medaljer (även om det är helt ok att göra det) . Det är i första hand till för alla som vill förbättra sin fysiska och mentala kapacitet, och där passar även "barn med speciella behov in"

OSU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar