lördag 26 oktober 2013

Ur en gubbes träningsdagbok.

Så här på hösten brukar jag alltid lägga om träningen lite, det följer liksom med de 4 årstiderna lite olika upplägg, så här har det sett ut se senaste 5 veckorna;

Måndag; löpning 5,4km i skogen (försöker dra ned på löpningen då det sliter på knäna) därefter stretching och nån spontan styrkeövning, oftast med kettlebells.

Tisdag; gympass i källaren, bänkpress, 5set (ligger mellan 60-90kg) men min 100 rep,  magspark (ligger kvar på bänken, håller i stången och lyfter fötterna från golv till tak, 30reps/set. Ryggdrag (kroppsvikt 20 reps/set) Dubbelhandswing  med 40kg kettlebell 20reps/set, allt repeteras i 5 set. + lite spontana övningar men aldrig mindre än 100 rep av någon övning. ung en timma totalt. Känner mig alltid kanon efter det:)

Onsdag; ut i trägårn och kör igenom alla katas inkl. ura i moderat tempo. Därefter 100 djupa squats med en 30 kg stång (mina knän har protesterat mot viktbelastning några år men detta funkar) rejäl stretch efter det. Tar mellan 1-1,5 tim.

Torsdag; Dubbla pass i Dojon, först är det ju nybörjarbarn men det blir ju ändå lite uppvärmning och stretch för mig. Därefter av. vuxenpass där jag av nån konstig anledning oftast lyckas köra skiten ur mig själv;)

Fredag; inte så mycket men åker till simhallen med sonen, även där finns de nåt o göra, vi tävlar först i vem som kan stanna längst under vatten ( mitt PR är 2,15 min). Därefter en simlängd under vatten och sen kör jag mitt beting som är 50 (men ska bli 100 innan nyår) chins i en av broarna. därefter 100 mawashigeri (står i bröstdjupt vatten och sparkar upp i kaklet i huvudhöjd)

Lördag; har ju mina 3 pass i Dojon fr kl 10 till 13.30, första 2 är jag ju mest instruktör men det blir ju alltid uppvärmning o stretch, 3;e passet är ju Lördagens höjdpunkt, alltid dyngfys, ibland tänker jag att jag ska ta de lugnt men de brukar sällan bli så;)

Faktum är att idag kände jag mig väldigt sliten, så i pausen före sista passet tog jag en slurk ASEA, och hux flux så hade jag energi för en timmas dyngfys igen. Dessutom helt utan näringsintag.

Söndag; skiter i allt och slöslappar;)

Detta program håller jag så länge det är snö och isfritt sen blir löpningen på cykelvägar med dubbar och kata träning utomhus blir rätt svårt men jag försöker träna utomhus så mycket som möjligt, inget slår frisk luft!

Känns rätt bra i kroppen med den här rutinen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar