fredag 8 november 2013

Positiv Förstärkning vs Negativ Kritik

Ända sen jag för ca 15 år sen började med barngrupper i Karaten så har jag funderat över det där. Själv har jag ju gått den där "old school" vägen där fokus ligger på att påtala fel och brister och det har ju faktiskt präglat mig som människa. Det är ju naturligtvis möjligt att det gjort mig starkare.

Att få negativ kritik är ju inte alltid fel om det görs med en känsla av kärlek och hjärta, men det är ju inte alltid lätt för ett barn att känna skillnad.

Jag har sen dess medvetet jobbat med att lyfta fram det som är bra istället, när jag ser en bra teknik, en bra ställning, en bra spirit och inlevelse så försöker jag alltid ge en positiv kommentar hellre än att kritisera fel och brister.

Och min erfarenhet är att jag får mycket bättre resultat på det sättet. Barn precis som vuxna mår mycket bättre av beröm än av kritik och man vill gärna anstränga sig för att få mer av den varan.

Nu tror jag säkert att en del barn ändå uppfattar mig som en "gnällspik" det är ju lätt att falla tillbaks i gamla mönster men jag kämpar för en positiv förstärknings attityd.

Jag har ju vänner som jobbar med olika varianter av djurdressyr och där tycks ju den effektivaste metoden vara just det. Alltså den gamla hederliga moroten före piskan-metoden.

När jag satt och funderade över att skriva det här inlägget slog det mig att det finns en koppling till hela friskvård/hälso/läkemedels- industrin.

Om jag har en infektion i kroppen och går till doktorn, vad får jag? antibiotika (betyder "mot liv) att det gör nytta och i många fall är helt nödvändigt förstår jag, (jag själv hade nog inte överlevt en svår hjärnhinneinflammation som barn utan det) så jag är tacksam att det finns. Lunginflammation var ju ofta en dödlig sjukdom innan det fanns så respekt för det måste vi nog ha.

Men att det samtidigt slår ut kroppens egna "nyttiga" bakterier är ju inte särskilt bra.

Om jag får Cancer, vad får jag då? cellgifter! det hörs ju på namnet att det inte är bra, vi består ju av just celler. Det är ju lite som i krig "nuke the bastards" att några tusen av mina egna mannar stryker med är ju liksom "colleteral damage" alltså ett pris vi måste betala.

Allting som kommer från läkemedelsindustrin tycks ju utgå från samma princip av negativ kritik, alltså bekämpa det onda, döda bakterier, döda cancerceller, kill, kill the bastards!

Den alternativa medicinen jobbar ju faktiskt precis tvärtom, man utgår ifrån att kroppen redan från början har en inbyggd kapacitet att förgöra alla hot mot hälsan och det enda som behövs är att förstärka kroppens egna försvarsmekanismer. Alltså jobbar man med "Positiv Förstärkning"  kroppens egna försvarsmekanismer har bara börjat att anas av vetenskapen och okunskapen om dessa är lika stora som okunskapen om universum.

Så förhoppningsvis kommer "läkarvetenskapen" förr eller senare att inse att "läkemedelsindustrin" inte stod för "den enda rätta vägen".

Go Figure!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar